Kruidenweetjes en recepten

In de kruidentuin van de Oudheidkamer staan wel honderd verschillende kruiden. Ze zijn allemaal ergens goed voor. De tuin wordt onderhouden door een groepje vrijwilligers. Omdat sommige kruiden heel krachtig zijn, is het belangrijk dat je weet wat je doet als je met geneeskrachtige kruiden aan de gang gaat. De vrijwilligers kozen een paar veilige recepten uit, met planten die overal groeien.

Heerlijk geurende lavendel in olie of scrub.

Lavendel is rustgevend, reinigend en antiseptisch. De bloemen ruiken bovendien heerlijk! Je kunt er onder andere lavendelolie van maken en een fijne scrub. Hieronder vind je de recepten.

Recept lavendelolie:

Laat gedroogde lavendelbloemen en topjes van lavendelplanten in wat olie ‘eau bain marie’ trekken. Dit doe je in een kom of pan boven een pan kokend water. Zo wordt de olie warm, maar niet te heet. Na twee uur zeef je de olie. Nu kun je een paar druppels toevoegen aan je handcrème of bodymilk. Of je mengt een paar druppels met wat eetlepels vaseline.

Recept lavendelscrub:

Vul een schoon en droog glazen potje tot driekwart met zout. Je kunt niet te grof zeezout gebruiken of gewoon zout. Roer er een eetlepel lavendelbloemetjes door. Voeg dan voorzichtig wat neutrale olie en eventueel een paar druppels lavendelolie toe. Het moet een smeuïge, niet te natte massa worden. Met deze heerlijke scrub kun je je handen reinigen en verzorgen. Probeer het maar eens.

Salie en tijm in een hoestdrank

Salie en tijm zijn bekende keukenkruiden met een markante smaak. Thee van salie en/of tijm werkt bovendien als natuurlijk antibioticum bij hoest en verkoudheid. Van de twee kruiden kun je ook zelf een hoestdrank maken. Je kunt zowel gedroogde als verse blaadjes gebruiken.
Recept hoestdrank:
3 theelepels gedroogde of vijf theelepels verse salieblaadjes
4 theelepels gedroogde of 6 theelepels verse tijm|
0,5 liter water
250 gram rietsuiker

Kook dit alles zachtjes op, tot de suiker opgelost is. Laat het warm nog een uurtje trekken en zeef de blaadjes uit. Doe het drankje in een schone fles, dan kun je het bewaren.

Weegbree, wondermedicijn

Weegbree is bijna overal goed voor! Als je de blaadjes kneust, komt het sap vrij. Hiermee verlicht je pijn bij wondjes, brandnetelsteken en muggenbeten. Gewoon met het geneusde blad over de plek wrijven. Het fijne is, dat weegbree overal groeit. Je hebt dit medicijn dus altijd bij de hand.

Paardenbloemen: blaadjes in de sla, bloemen in de limonade

Jonge paardenbloembladeren vormen de eerste sla van het jaar: molsla. Dit aten mensen vroeger in het voorjaar. Het was fijn om na een winter van vet en zwaar eten weer verse groente te kunnen eten. Bovendien reinigen jonge paardenbloemblaadjes het lichaam. Ze helpen bij de vetvertering en reinigen de nieren.

Van de bloemen maak je een lekkere limonade. Breng 50 bloemen, een in plakjes gesneden citroen en 50 gram suiker in een pannetje water aan de kook tot de suiker opgelost is. Laat dan een paar uur trekken en giet de limonade door een zeef in een schone fles. Lekker!

Brandnetelsoep

Brandnetels bevatten veel vitamines en mineralen en zijn daardoor een superfood. Ze hebben bovendien een reinigende werking. Van de jonge planten en toppen kun je een heerlijke soep maken, of je zet er thee van.
Recept brandnetelsoep:
Kook 300 gram jonge brandnetels en toppen met twee in blokjes gesneden aardappels in een liter water met een bouillonblokje. Bak ondertussen twee gesnipperde uien bruin. Pureer de soep na een kwartier koken. Voeg er vervolgens de uien aan toe en kook nog even door. Naar smaak kun je peper, zout, room, andere kruiden of wat je maar lekker vindt in de soep doen. Lekker en heel gezond!

Madeliefjesthee

Madeliefjes helpen het slijm in je keel op te lossen en versterken de immuniteit. Voor madeliefjesthee doe je kokend water in de theepot en voeg je vervolgens een handjevol madeliefjes met steeltje toe. Heel smakelijk en het ziet er vrolijk uit, al die drijvende bloemetjes.