Weblog: Geschiedenis tot leven

Lopend door het centrum van Den Burg zie je heel veel winkels. Maar meer dan tweehonderd jaar geleden waren deze gebouwen vooral woonhuizen. Vanuit de Oudheidkamer geven we rondleidingen, waarbij we teruggaan naar de achttiende eeuw. Tijdens de wandeling vertellen we het verhaal van Aagje, een jonge vrouw die rond 1780 in Den Burg woonde. Daarna kijk je met heel andere ogen naar de huidige winkelstraten van Den Burg.

Brieven van Aagje

Aagje Luijtsen woonde eind 18e eeuw in Den Burg en was getrouwd met een zeeman. Negentien van haar brieven aan haar man zijn wonder boven wonder bewaard gebleven. Ze geven een ontroerend beeld van Aagjes leven. Ze was vaak jaren alleen met haar kinderen, omdat haar man Harmanus Kikkert VOC kapitein was. Er is in de Oudheidkamer een permanente tentoonstelling over deze brieven van Aagje aan haar man op zee. Een aanrader om ze eens rustig te bekijken.

Rondleiding

Deze zomer geven we elke woensdag om 12 uur de rondleiding ‘In de voetsporen van Aagje Luijtsen’. We komen langs plekken die een rol speelden in Aagjes leven en die ze beschrijft in haar brieven. Meelopen is gratis voor bezoekers van de Oudheidkamer, aanmelden kan bij het museum.

Huisartsen

Maar er is meer te zien in de Oudheidkamer. Dit jaar besteden we aandacht aan de huisartsgeneeskunde op Texel door de eeuwen heen. Hiervoor hebben we op de bovenverdieping de tentoonstelling ‘Van chirurgijn tot dokter Waverijn’ ingericht. Texel had en heeft nog steeds eigen huisartsen. Vroeger waren de Texelse dokters verantwoordelijk voor de meest uiteenlopende zaken. Er was zelfs een huisarts bij wie je je rijbewijs kon halen!

Van chirurgijn tot dokter Waverijn

De expositie geeft een mooi overzicht van enkele eeuwen medische geschiedenis op Texel. Er zijn tal van oude instrumenten en verhalen over de artsen. Op een aanraakscherm legt dokter Waverijn heel beeldend van alles uit over het gebruik van de oude instrumenten. Het is niet alleen leuk voor toeristen, ook veel Texelaars komen kijken naar hun eigen dokter, of die van hun ouders. Het is een nog levende geschiedenis.

Speeldoos

De vaste tentoonstelling bestaat uit het huis en alles wat zich daarin bevindt. De kamers zijn in oudhollandse stijl ingericht. Het geheel geeft een goed beeld van hoe mensen vroeger leefden. Een van mijn favoriete objecten is een oude speeldoos uit 1860. Hij is onlangs gerestaureerd en doet het weer prima. Via een slim mechaniek speelt hij een mooi wijsje als je hem opwindt. Als je hem wilt horen spelen, vraag het dan gerust aan de gastvrouw of -heer. Hij speelt prachtig!

Door Nieteke Roeper, vrijwilligster Oudheidkamer