Nieuwe tentoonstelling: Spelen met het verleden

Met trots presenteren we een nieuwe tijdelijke tentoonstelling. In Spelen met het verleden ontdek je het spelen en speelgoed van vroeger. Je zult er vast nog een hoop dingen herkennen! Spelen is van alle tijden, maar de spelletjes en het speelgoed hebben een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Ontdek het zelf op de bovenverdieping van de Oudheidkamer. Er is ook speelgoed om zelf mee te spelen.

Spelen met het verleden

Waar speelden kinderen vroeger mee? Hadden ze echt speelgoed of gebruikten ze wat voorhanden was? Tot het eind van de negentiende eeuw hadden de meeste kinderen simpel speelgoed, dat vaak zelfgemaakt was. Er was een duidelijk onderscheid in jongens- en meisjesspeelgoed. Waren de ouders rijk, dan was er duurder speelgoed. Texelse kinderen waren vooral veel buiten, waar ze speelden met de dieren op de boerderij, in de duinen of op straat.