Weblog: Gastvrouwen in de Oudheidkamer

Iedere keer kijken we er weer naar uit: samen naar de Oudheidkamer en daar de gasten ontvangen. Het is zo’n leuk museum! Als je er binnen bent voelt het alsof je een stap terug doet in de tijd.

Karoline Ellen (links) en Yvette Berndes, in de deur van de Oudheidkamer

Bij toeval

Wij, Yvette Berndes en Karoline Ellen, zijn sinds 2017 vrijwilliger bij de Oudheidkamer. We zijn er bij toeval ingerold. Tijdens de Lange Juni-actie, waarbij Texelaars gratis entree kregen, kwamen we voor het eerst in de Oudheidkamer. Schandalig eigenlijk, dat we er nooit geweest waren. Maar zo gaat het toch vaak: de bezienswaardigheden in je eigen gemeente kan je altijd nog bezoeken en juist daardoor komt het er soms niet van.

Aangemeld

We waren meteen verkocht toen we het museum zagen. Het huis, de inrichting, de tuin, de verhalen, het is allemaal even waardevol. Het leek ons geweldig om eraan mee te werken dat meer mensen ervan konden genieten. We hebben daarom gevraagd of we vrijwilliger konden worden. En sindsdien hebben we vaste dagdelen waarop we verantwoordelijk zijn voor het museum.

Dienstenrooster

Onze diensten zijn op woensdag en zaterdag. De meeste vrijwilligers doen diensten van drie uur, maar de woensdagmiddag is gesplitst. Wij zijn er van 14.00 tot 15.30, onze collega Ingrid neemt de laatste anderhalf uur voor haar rekening. Op zaterdag stellen wij het museum van 14-16 uur open. Het is geen ingewikkeld werk, wij vinden het vooral erg leuk.

Speurtocht voor kinderen

Wij doen het werk meestal met zijn tweeën. Bezoekers stellen het vaak op prijs als we extra achtergrondinformatie geven wat niet op papier staat. Kinderen vinden de dierenspeurtocht heel erg leuk. Ze hebben dan echt wat te doen, want zo makkelijk zijn de dieren op de foto’s niet terug te vinden. Ze zijn dan ook heel trots als ze bij elke foto een vinkje hebben kunnen zetten.

Uit de tuin

Op zaterdag schenken we gratis kruidenthee voor de bezoekers. Dat is ons eigen initiatief, het geeft net wat extra sfeer en omdat wij vaak met zijn tweeën op zaterdag zijn kunnen wij dat doen. We verkopen de thee ook in zakjes, er zitten allemaal kruiden in die ook in de tuin staan. Voor de lavendelzakjes die vrijwilliger Gerda Bloem maakt en de producten van Nieteke Roeper geldt dat ook. De zakjes zaden van de planten uit de kruidentuin worden ook veel verkocht. Vooral de stokroos is populair.

Doe mee!

De Oudheidkamer wordt helemaal gerund door vrijwilligers. Degenen die er al langer zijn, delen hun kennis met de nieuwelingen. Maar ook bezoekers vertellen regelmatig iets nieuws. Vooral oudere mensen komen soms met verrassende verhalen. De vrijwilligersgroep is leuk en enthousiast, maar wat uitbreiding zou welkom zijn. Lijkt het je wat om, alleen of misschien samen met een vriend(in), ons team te komen versterken? Loop dan vooral eens langs en praat eens met de dienstdoende vrijwilliger. Je bent van harte welkom!